Stań się częścią ekskluzywnego międzynarodowego projektu
Edycja limitowana: 1999 kopii na cały świat
tylko 50 egzemplarzy na Polskę


Cena 64.000 PLN

O szczegóły lub dostępność zapytaj pod: info@mariuszstepnik.com

Edycja limitowana:

1999 - egzemplarzy dla całego świata

50 - egzemplarzy zarezerwowanych dla Polski

Album
Sistine Chapel

Unikatowy ArtBook w 3 tomach:

PIĘTNASTOWIECZNE FRESKI
SKLEPIENIE
SĄD OSTATECZNY


Ekskluzywna kampania fotograficzna
Detale w skali 1: 1
Najbardziej zaawansowana technologicznie kampania fotograficzna umożliwiająca precyzyjne odtworzenie każdego detalu
Prace zebrane w trzech tomach,
Każdy o rozmiarze 43,5 x 61 cm

„KTO NIE WIDZIAŁ KAPLICY SYKSTYŃSKIEJ, TEN NIE MOŻE MIEĆ POJĘCIA DO CZEGO ZDOLNY JEST TYLKO JEDEN CZŁOWIEK”

Johann Wolfgang Goethe (28 sierpień 1787)

Informacje

O autorze

Autorem wstępu, towarzyszącego fotografiom i ich opisom, jest były dyrektor Muzeów Watykańskich Antonio Paolucci (ur. 1939).
Szanowany historyk sztuki, zainspirowany naukami Roberto Longhiego, pracował nie tylko w Rzymie, ale też w instytutach dziedzictwa i muzeach we Florencji, Wenecji, Weronie czy Mantui. Nadzorował też prace remontowe w Bazylice św. Franciszka z Asyżu, dotkniętej trzęsieniem ziemi. Pełnił również funkcję Ministra Kultury Republiki Włoskiej.

To autor dziesiątek artykułów, traktatów i monografii wszystkich najważniejszych artystów renesansowych. Należy również do organizatorów wystawy o sztuce włoskiego renesansu. Jego tekst do tej wyjątkowej publikacji to nie tylko słowa wiodącego włoskiego eksperta i miłośnika sztuki, ale też wyraz szacunku dla znaczenia i wyjątkowości Kaplicy Sykstyńskiej.

Kaplica Sykstyńska

Duch renesansu, który leży u podstaw cywilizacji europejskiej, zawiera się w dwóch symbolach.
Pierwszym, który można uznać za początkowe symptomy nowej ery w myśleniu człowieka i postrzeganiu świata, jest kopuła Brunelleschiego w katedrze Santa Maria del Fiore we Florencji. Drugi, który jest punktem kulminacyjnym tego niezwykłego okresu kultury europejskiej, to zdobienia Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie – dzieło Michała Anioła i innych prominentnych artystów włoskiego renesansu.

1200 metrów kwadratowych fresków Michała Anioła, stworzonych własnymi siłami i gigantycznym nakładem pracy, przedstawia m.in. Stworzenie Świata i Człowieka (freski na sklepieniu powstały na zlecenie papieża Juliusza II w latach 1508-1512) i Sąd Ostateczny na ścianie na wprost wejścia (lata 1536-1541). Malowidło jest nie tylko wspaniałą, biblijną narracją, ale także prawdziwym wyrazem magicznego powinowactwa dwóch sił – Boga i przesłania chrześcijańskiego oraz twórczej woli człowieka.

Arcydzieło malarskie Michała Anioła nie miało precedensu w dotychczasowej historii, nie tylko ze względu na swój rozmiar. Osobisty wysiłek wielkiego mistrza, jego umiejętność łączenia wizji artystycznej z architekturą w spójną całość, uduchowienia z precyzyjnością sztuki, pozostają niezrównane.

Sens i wartość tej pracy przetrwały wieki. Każdego dnia dziesiątki tysięcy odwiedzających podnoszą ze zdumieniem głowy, oglądając malowidła na ścianach Kaplicy Sykstyńskiej.

Piętnastowieczne freski

  • Obrazy na ścianach południowej, północnej i zachodniej oraz wizerunki papieży.
  • Freski umieszczone na ścianach opowiadają historie o Mojżeszu i Chrystusie w ciągu ikonograficznym ustanowionym przez Sykstusa IV.
  • Strona lewa (Stary Testament)
  • Mojżesz z żoną Seforą w Egipcie (Pietro Perugino)
  • Próby Mojżesza (Sandro Botticelli)
  • Przejście przez Morze Czerwone (Biagio Di Antonio)
  • Mojżesz na górze Synaj (Cosimo Rosselli)
  • Ukaranie Korego, Danata i Aribona (Sandro Botticelli)
  • Testament i śmierć Mojżesza (Luca Signorelli i Bartolomeo della Gatta)
  • Strona prawa (Nowy Testament)
  • Chrzest Chrystusa (Pietro Perugino)
  • Kuszenie Chrystusa (Sandro Botticelli)
  • Powołanie apostołów Piotra i Andrzeja (Domenico Ghirlandaio)
  • Kazanie na górze i uzdrowienie trędowatego (Cosimo Rosselli)
  • >Wręczenie kluczy św. Piotrowi (Pietro Perugino)
  • Ostatnia Wieczerza (Cosimo Roselli i Biagio Di Antonio)
  • Ściana wejściowa
  • Zmartwychwstanie Chrystusa (Hendrich Van der Broeck)

Sklepienie

  • Michał Anioł na sklepieniu przedstawił dzieje ludzkości przed przyjściem Chrystusa, która łączy się w chronologiczną całość z dziełami na ścianach.
  • Dziewięć największych pól dzieli się na trzy części:
  • Stworzenie świata
  • Bóg oddziela światło od ciemności
  • Bóg stwarza słońce i księżyc
  • Oddzielenie morza od lądów
  • Stworzenie i upadek Adama i Ewy
  • Stworzenie Adama
  • Stworzenie Ewy
  • Grzech Pierworodny
  • Historia Noego
  • Ofiara Noego
  • Potop
  • Synowie Noego
  • Na polach bocznych i lunetach znajdują się postaci proroków i Sybill, zaś pozostałe pola zdobią sceny ze Starego Testamentu.

Sąd Ostateczny

  • Ostatnia, namalowana przez Michała Anioła część, to Sąd Ostateczny, mieszczący się na ścianie za ołtarzem.
  • W centralnym punkcie dzieła znajduje się postać Jezusa Chrystusa każącego za grzechy, z Matką Boską u boku.
  • Wokół niego zgromadzeni są święci, przedstawieni wraz z narzędziami swojej męczeńskiej śmierci.
  • W górnej części fresku znajdują się aniołowie trzymający narzędzia Męki Pańskiej, zaś poniżej części centralnej, umieszczonych zostało jedenastu aniołów bez skrzydeł, którzy dmą w trąby, budząc umarłych.
  • Umarli po lewej stronie wznoszą się ku górze, pomagając sobie nawzajem, zaś ci po prawej strącani są do piekieł.
  • Król piekieł to Minos z oślimi uszami owinięta wężem. To on otrzymał twarz Biagio z Ceseny, mistrza ceremonii na dworze Pawła III, który zasłynął z krytyki pod adresem nagości na freskach Michała Anioła.
Galeria wideo

Jak powstał projekt

Powstanie tego unikalnego, trzytomowego wydawnictwa, nie byłoby możliwe bez udziału najnowocześniejszych technologii fotograficznych oraz specjalistycznego oprogramowania. Do wykonania 270 tysięcy zdjęć o wymiarach 3 x 3 cm w taki sposób, by później móc je połączyć w całe fragmenty, użyto zaawansowanej technologii laserowej. Aparaty zainstalowane były na najnowocześniejszych, zautomatyzowanych głowicach, umożliwiających tworzenie panoram, wirtualnych spacerów czy zdjęć sferycznych w wysokiej rozdzielczości, z użyciem technologii HDR. W sesji użyto: trzy aparaty Canon 5 DSR (następcy Canona 5D Mark II) o rozdzielczości 50 megapikseli, teleobiektyw 500 mm, obiektyw 400x DxO, obiektyw 180 mm oraz rusztowanie o wysokości 11 metrów i 7-metrowe statywy.

Oficjalny Strategiczny Partner Domu Emisyjnego Manuscriptum

TOP